(tekst jednolity)
1. Uchwała ws. uchwalenia statutu Osiedla
(odrębne dla
każdego Osiedla)
2. Uchwała Nr
XI/250/2011 z dnia 31 maja 2011 r.
3. Uchwała Nr
XXXIII/655/2012 z dnia 29 maja 2012 r.
STATUT
OSIEDLA
MIASTA RZESZOWA
I. Postanowienia
ogólne.
§ 1
Osiedle Miasta Rzeszowa, zwane dalej „Osiedlem”, jest
samorządową jednostką pomocniczą Miasta Rzeszowa.
§ 2
Statuty Osiedli zostały uchwalone: Uchwałą Nr XL/156/2005
Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr XL/157/2005 Rady Miasta
Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr XL/158/2005 Rady Miasta Rzeszowa
z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr XL/159/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia
28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr XL/160/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28
czerwca 2005 r., Uchwałą Nr XL/161/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca
2005 r., Uchwałą Nr XL/162/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r.,
Uchwałą Nr XL/163/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą
Nr XL/164/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr
XL/165/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr
XL/166/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr
XL/167/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr XL/168/2005
Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr XL/169/2005 Rady
Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr XL/170/2005 Rady Miasta
Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr XL/172/2005 Rady Miasta Rzeszowa
z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr XL/173/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia
28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr XL/174/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28
czerwca 2005 r., Uchwałą Nr XL/175/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca
2005 r., Uchwałą Nr XL/176/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r.,
Uchwałą Nr XL/177/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą
Nr XL/178/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr
XL/179/2005 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 czerwca 2005 r., Uchwałą Nr
LVIII/123/2006 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 23 maja 2006 r., Uchwałą Nr
LVIII/124/2006 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 23 maja 2006 r., Uchwałą Nr
XXXV/575/2008 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 24 czerwca 2008 r., Uchwałą Nr
L/825/2009 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 24 lutego 2009 r., Uchwałą Nr
LXXII/1210/2010 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 11 marca 2010 r., Uchwałą Nr
LXXII/1211/2010 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 11 marca 2010 r.
II. Organizacja i
zakres działania Osiedla.
§ 3
Osiedle
podejmuje działania poprzez swoje organy.
§ 4
1. Organem
stanowiącym Osiedla jest Rada Osiedla, zwana dalej „Radą”.
2. W
skład Rady wchodzą członkowie, wybrani przez mieszkańców Osiedla w liczbie ustalonej
według zasad określonych w art. 17 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 5
1.
Organem wykonawczym Osiedla jest Zarząd Osiedla, zwany dalej „Zarządem”.
2. Zarząd wybiera
Rada spośród swoich członków. Liczbę członków Zarządu określa Rada w odrębnej
uchwale.
§ 6
Przewodniczący
Rady jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu.
§ 7
Dla
usprawnienia trybu swojej pracy Rada może uchwalić Regulamin Rady.
§ 8
Do
wyłącznej właściwości Rady należy podejmowanie uchwał wyrażających opinie w
sprawach przekazywanych przez organy Miasta Rzeszowa, Urząd Miasta Rzeszowa, a
także inne organy i podmioty, w sprawach dotyczących Osiedla.
§ 9
Zadaniem
Zarządu jest organizowanie prac organów Osiedla, a w szczególności
gospodarowanie środkami finansowymi, zapisanymi w budżecie Miasta, będącymi w
dyspozycji Osiedla.
§ 10
1. Rada spośród
swoich członków może wybierać komisje stałe i doraźne. W skład komisji mogą
wchodzić osoby spoza Rady, w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji.
2.
Komisje podlegają Radzie i przedkładają jej sprawozdania ze swojej
działalności.
§ 11
Posiedzenia
organów Osiedla odbywają się stosownie do potrzeb, z tym że nie rzadziej niż
raz na kwartał.
§ 12
1. Posiedzenia
organów Osiedla zwołuje Przewodniczący lub w razie jego nieobecności Zastępca
Przewodniczącego.
2. Porządek obrad
przedstawia prowadzący posiedzenie. Każdy członek organu Osiedla może zgłosić umotywowany wniosek o
zmianę lub uzupełnienie porządku obrad.
Wniosek taki poddaje
się pod głosowanie.
§ 13
Uchwały
organów Osiedla zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej
połowy składu organu.
§ 14
1. Postanowienia
organów Osiedla zapadają w formie uchwał.
2. Uchwały w
sprawach, o których mowa w §
8 Rada podejmuje w terminie do 14 dni od daty otrzymania wniosku o wydanie
opinii. Niewydanie opinii w tym terminie
uważa się za brak
stanowiska w sprawie.
§ 15
1.
Uchwały organów Osiedla winny zawierać :
1)
numer i datę podjęcia.
2)
nazwę organu podejmującego uchwałę,
3)
merytoryczną regulację.
2.
Uchwały podpisuje przewodniczący organu, który podjął uchwałę.
§ 16
Z
posiedzeń organów Osiedla sporządza się protokół, który podpisuje
przewodniczący posiedzenia i protokolant.
§ 17
Komisje
zarówno stałe jak i doraźne, działają w sposób i w zakresie ustalonym przez
Radę.
§ 18
Do zakresu działania Osiedla należy dbałość o zaspokojenie
potrzeb jego mieszkańców.
§ 19
Działania
Rady obejmują w szczególności:
1. Organizowanie i inicjowanie działań i
przedsięwzięć organów miasta we wszystkich sprawach wchodzących w zakres zadań
miasta.
2. Propagowanie zasad współżycia
społecznego oraz dbałość o mienie będące w użytkowaniu mieszkańców osiedla.
3. Współpracę i współdziałanie z
właściwymi miejskimi instytucjami
w zakresie:
1) podejmowania działań mających na celu
utrzymanie porządku, czystości i bezpieczeństwa publicznego,
2) ochrony środowiska,
3) przeprowadzania akcji i konkursów
mających na celu rozwój i upiększanie osiedla,
4) organizowania bazy sportowo -
rekreacyjnej na terenie osiedla (placów zabaw, boisk itp.),
5) wspierania, organizowania i rozwijania
różnych form działalności społecznej, kulturalnej i sportowej na osiedlu, w tym
organizowanie zajęć dla dzieci i młodzieży promujących zdrowy i aktywny tryb
życia,
6) organizowania różnych form pomocy
społecznej, w tym pomocy sąsiedzkiej.
4. Opiniowanie spraw dotyczących osiedla,
a w szczególności:
1) studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego miasta oraz miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego osiedla, a także ich zmian,
2) zmiany nazw ulic oraz wprowadzenia
nowych nazw na terenie osiedla,
3) innych projektów uchwał przekazywanych
do zaopiniowania.
5. Występowanie z wnioskami do organów
miasta w sprawach:
1) zarządzania i korzystania z mienia
komunalnego przekazanego osiedlu,
2) określania przeznaczenia środków z
budżetu miasta na realizację zadań osiedla,
3) określania priorytetów realizacji zadań
na terenie osiedla.
6. Podejmowanie inicjatyw i występowanie z
wnioskami do organów miasta w sprawach dotyczących osiedla, a w szczególności:
1) rozwoju i upiększania osiedla,
2) utrzymania porządku na terenie osiedla,
3) dróg, placów i lokalizacji miejsc
parkingowych na terenie osiedla,
4) przeznaczenia lokali użytkowych i
lokalizacji usług na działalność, która może być uciążliwa dla mieszkańców,
5) prac remontowo – inwestycyjnych na
terenie osiedla.
7. Udział w organizowaniu i przeprowadzaniu
konsultacji społecznych.
8. Przekazywanie przez Przewodniczącego
Rady wniosków, stanowisk i opinii zgłaszanych przez mieszkańców organom miasta.
9. W przypadku nieuwzględnienia opinii i
wniosków Rady, powinno być pisemne wyjaśnienie przyczyny ich nieuwzględnienia”.
§ 20
Osiedle, poprzez swoje organy winno współpracować z radnymi
ze swojego terenu, organizując spotkania mieszkańców z radnymi oraz dyżury
radnych.
III.
Zasady i tryb wyborów organów Osiedla.
§ 21
1. Mieszkańcy Osiedla
na zasadach i w trybie niżej określonym przeprowadzają wybory do Rady.
2.
Wybory odbywają się na zebraniu mieszkańców Osiedla w miejscu i terminie
określonym przez Radę Miasta Rzeszowa.
3.
Wybory organizuje i przeprowadza Urząd Miasta we współpracy z radnymi z terenu Osiedla, w którym odbywają się wybory
oraz Zarządem ustępującej Rady.
§ 22
1. Wybory są ważne, jeżeli uczestniczyło w nich co najmniej
100 mieszkańców Osiedla. Dla Osiedla Miłocin będzie to odpowiednio co najmniej
45 mieszkańców Osiedla.
2. Jeżeli z powodu niedostatecznej frekwencji wybory w
pierwszym terminie nie odbyły się, nie później niż po 60 dniach przeprowadza
się wybory w drugim terminie. W takim
przypadku
do ważności
wyborów niezbędna jest obecność co najmniej
60 mieszkańców osiedla”. Dla Osiedla Miłocin będzie to odpowiednio co najmniej 30 mieszkańców Osiedla.
3. W
razie niedokonania wyboru Rady, Rada Miasta może zarządzić przeprowadzenie wyborów ponownych .
4. Na pisemny wniosek
podpisany przez uprawnionych do głosowania mieszkańców Osiedla w liczbie określonej w ust. 1, złożony
nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy
od poprzedniego
zebrania wyborczego, Rada Miasta zarządza
kolejne wybory Rady. Dla ważności tak zorganizowanych wyborów musi być
również spełniony wymóg wynikający z ust. 1.
5. Inicjatorzy zbierania podpisów pod wnioskiem są zobowiązani
zawiadomić Radę Miasta o swoim zamiarze i dostarczyć podpisy w wymaganej
ilości, w terminie do dwóch
miesięcy
od dnia
zawiadomienia.
§ 23
1. Wybory do Rady są powszechne – prawo
wybierania ma każda osoba zamieszkała
na terenie Osiedla, która w dniu wyborów ma ukończone 18 lat.
2.
W razie wątpliwości co do zamieszkiwania na Osiedlu, przed
przystąpieniem do głosowania wyborca
okazuje komisji wyborczej, zwanej dalej "Komisją", dokument stwierdzający jego tożsamość.
3.
W przypadku wątpliwości co do faktu zamieszkiwania wyborcy na terenie
danego Osiedla, wyborca, na żądanie komisji, winien powołać się na świadectwo dwóch wiarygodnych osób znanych
komisji.
4.
Wybranym w skład Rady może być każdy mieszkaniec Rzeszowa, który w dniu wyborów ma ukończone 18 lat.
§ 24
1.
Wybory są równe - wyborcy biorą udział w wyborach na równych
zasadach.
2.
Wybory są bezpośrednie - wyborcy wybierają bezpośrednio spośród
kandydatów zgłoszonych w Osiedlu.
3. Zgłaszanie kandydatów odbywa się na zebraniu wyborczym
§ 25
Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym.
Karty do głosowania wrzuca się do opieczętowanej urny wyborczej.
§ 26
1. Wybory członków Zarządu odbywają się bezpośrednio po
ogłoszeniu wyników wyborów Rady.
2.
Na czele Zarządu stoi Przewodniczący, wybierany przez Radę bezwzględną większością
głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym. Rada wybiera również co najmniej jednego
Zastępcę Przewodniczącego, Sekretarza i pozostałych Członków Zarządu w głosowaniu
tajnym zwykłą większością głosów, w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
3. W razie
niewybrania Przewodniczącego lub Zarządu w terminie jednego miesiąca od dnia wyboru Rady, Rada ulega rozwiązaniu,
a Rada Miasta zarządza ponowne wybory.
§ 27
1.
Wybory do Rady zarządza Rada Miasta, określając datę i miejsce przeprowadzenia wyborów.
2. Uchwała ta winna być ogłoszona poprzez rozplakatowanie
co najmniej na 14 dni przed datą wyborów
Rady.
3. Kadencja organów
Osiedla upływa z dniem odbycia zwołania pierwszego w nowej kadencji Rady Miasta zebrania wyborczego w
danym Osiedlu.
§ 28
1. Wybory do Rady przeprowadza komisja, w
skład której wchodzą: radny wskazany
przez komisję Rady właściwą do współpracy z samorządami osiedlowymi, przedstawiciel Urzędu
Miasta oraz co najmniej jeden przedstawiciel
mieszkańców osiedla wybrany w głosowaniu jawnym.
2. Członkiem Komisji
nie może być osoba kandydująca do Rady.
§ 29
Do zadań Komisji należy:
1.
Stwierdzenie, że zebranie jest władne przeprowadzić ważne wybory.
2.
Przyjmowanie zgłoszeń kandydatów do Rady.
3. Przeprowadzanie głosowania.
4. Ustalenie i ogłoszenie wyników głosowania.
5. Sporządzenie protokołu z przebiegu
głosowania.
6. Powiadomienie Rady Miasta o wynikach
głosowania.
§ 30
Osoby wchodzące w skład Komisji pełnią
swe funkcje społecznie.
§ 31
1.
Głosowanie odbywa się na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią Rady Miasta.
2.
Na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona
kandydatów.
§ 32
1.
Nie ogranicza się liczby kandydatów zgłaszanych przez wyborców.
2. Osoba kandydująca do Rady winna - osobiście lub na piśmie - wyrazić na to zgodę.
3. Komisja akceptuje listę osób, biorących udział w
głosowaniu.
§ 33
1.
Wyborca otrzymuje kartę do głosowania i zakreśla kółkiem numer, przy którym
umieszczony jest kandydat, bądź kandydaci, na których głosuje.
2.
Głos uważa się za ważny, jeżeli na karcie do głosowania wyborca zakreślił - w sposób
ustalony w ust. 1 - co najmniej jedną
osobę, ale nie więcej niż liczba wybieranych członków Rady.
3. Nieważne są
głosy oddane na
kartach do głosowania innych, niż określone w § 31 ust. 1.
§
34
Za wybranych uważa się kandydatów,
którzy uzyskali największą liczbę głosów, ale nie mniej niż 5.
§ 35
Komisja, niezwłocznie po zakończeniu
głosowania, sporządza protokół i przekazuje go do Biura Rady Miasta Rzeszowa.
Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji.
§ 36
1.
Wygaśnięcie mandatu członka Rady następuje na skutek:
1) śmierci,
2) zrzeczenia się mandatu,
3) utraty prawa wybieralności,
4) odwołania.
2. Odwołanie członka Rady może być
dokonane na wniosek Rady lub Zarządu Osiedla
i dotyczy osoby, która:
1)uchyla się od udziału w pracach Rady,
2)została skazana prawomocnym wyrokiem
sądu,
3)swoim zachowaniem budzi nieufność wyborców,
nadużywa uprawnień związanych z pełnioną funkcją, bądź działa na szkodę
Osiedla.
3. Wygaśnięcie mandatu na skutek
odwołania stwierdzają na wspólnym posiedzeniu właściwe merytorycznie komisje
Rady Miasta. Od decyzji komisji przysługuje w terminie jednego miesiąca
odwołanie do Rady Miasta, której decyzja jest ostateczna.
§ 37
1. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady,
w jego miejsce wstępuje osoba, która w
wyborach do Rady uzyskała największą liczbę głosów i która wyrazi na to zgodę.
Przy równej liczbie głosów o
pierwszeństwie decyduje losowanie przeprowadzone przez Przewodniczącego Zarządu
w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
Zastrzeżenie z § 14 stosuje się odpowiednio.
2. Jeżeli obsadzenie
mandatów w trybie określonym w ust. 1 nie jest możliwe, Rada Osiedla może zarządzić wybory uzupełniające.
3. Wybory
uzupełniające muszą być przeprowadzone, jeżeli liczba członków Rady zmniejszyła się poniżej 2/3 jej ustawowego składu. W takim przypadku
wybory uzupełniające zarządza
Rada lub Rada
Miasta.
4.
O terminie przeprowadzenia wyborów uzupełniających powiadamia się mieszkańców
Osiedla co najmniej na 14 dni przed datą wyborów.
5. Do przeprowadzenia wyborów uzupełniających
stosuje się odpowiednio przepisy § 22 ust. 1 i 2 niniejszego Statutu.
6. Jeżeli, pomimo przeprowadzenia wyborów
uzupełniających, liczebność Rady nie
przekroczyła 3/4 jej ustawowego składu, Rada ulega rozwiązaniu.
§ 38
1. Odwołanie Rady w
trakcie kadencji może nastąpić przez Radę Miasta na wniosek podpisany przez co
najmniej 15 % wyborców.
2. Wzór listy osób
popierających wniosek o odwołanie Rady stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
3.
Inicjatorzy zbierania podpisów pod wnioskiem, o którym mowa w ust. 1 są zobowiązani zawiadomić Radę Miasta o swoim zamiarze
i dostarczyć podpisy w wymaganej ilości,
w terminie
do 60 dni od daty zawiadomienia Rady
Miasta.
4. Rada Miasta zawiadamia Radę Osiedla, której dotyczy
wniosek o odwołanie, o złożeniu
wymaganej ilości podpisów. Wówczas Rada Osiedla na podstawie analizy
dostarczonych list, może
w terminie 14 dni od jej zawiadomienia zgłosić
zastrzeżenia do ich wiarygodności.
5.
Zastrzeżenia rozpatrują na wspólnym posiedzeniu komisje, o których mowa w § 41 i § 43 niniejszego Statutu. O terminie
posiedzenia z co najmniej 3 - dniowym wyprzedzeniem zawiadamiani są
przedstawiciele wnioskodawców i Rada
Osiedla.
6. Jeżeli ilość poprawnie złożonych podpisów jest mniejsza
niż to wynika z ust. 1, komisje
odrzucają wniosek o odwołanie Rady.
7. Ponowny wniosek o odwołanie Rady może być złożony nie wcześniej
niż po upływie 6 miesięcy od posiedzenia Komisji.
8. Prawomocny wniosek o odwołanie Rady jest kierowany do
Rady Miasta, która na najbliższym
posiedzeniu odwołuje Radę i wyznacza miejsce oraz termin ponownych wyborów
Rady.
IV. Zakres
kontroli oraz nadzoru nad działalnością organów Osiedla.
§ 39
Osiedle prowadzi gospodarkę finansową w
ramach budżetu Miasta Rzeszowa, zgodnie z przepisami prawa.
§ 40
Obsługę finansowo-księgową w zakresie
dysponowania środkami finansowymi Osiedla prowadzi Urząd Miasta Rzeszowa, zaś
nadzór Skarbnik Miasta Rzeszowa.
V.
Postanowienia końcowe.
§ 41
Osiedle poprzez swoje organy
współpracuje z Radą Miasta za pośrednictwem Komisji odpowiedzialnej za
współpracę z samorządami osiedlowymi.
§ 42
W sprawach nie uregulowanych niniejszym
Statutem mają zastosowanie, w szczególności przepisy :
1.
Ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
2.
Statut Miasta Rzeszowa.
§ 43
Wątpliwości na tle stosowania
niniejszego Statutu rozstrzygają stosowne Komisje Rady Miasta w trybie i na
zasadach ustalonych dla prac tych Komisji.
§ 44
Uchwała w chodzi w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.
Przewodniczący
Rady Miasta Rzeszowa
Andrzej Dec