Z uwagi, że problemy rosnących korków i trudności z wyjazdem z naszego osiedla, są coraz mocniej odczuwalne przez mieszkańców Staroniwy, a ich przyczyną jest m.in. uruchomienie w pełnym wymiarze Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, która wymusiła liczne dodatkowe zamknięcia przejazdu kolejowego przy ul. Langiewicza, na bieżąco śledzimy dyskusje oraz wszystkie pomysły mające usprawnić komunikację po naszej stronie miasta. Propozycja Pana Profesora zakłada budowę multimodalnego węzła przesiadkowego w rejonie przystanku kolejowego Rzeszów-Staroniwa, którego zasadniczym elementem będzie tunel pieszo-rowerowy przeprowadzony pod terenem kolejowym. W rejonie obu wejść do tunelu planowane jest utworzenie przystanków obsługujących linie autobusowe kursujące zgodnie z zasadami organizacji ruchu, innymi niż stosowane dotychczas w Rzeszowie. Dodatkowo koncepcja uwzględnia rozbudowę ulicy Wyspiańskiego o bus-pas oraz połączenie ulicy Sondeja z ulicą Hoffmanowej w standardzie z bus-pasem, instalację sygnalizacji świetlnych sprzężonych z systemem opuszczania zapór na przejeździe kolejowym, a także zmianę organizacji ruchu na jednokierunkowy w ulicach Borelowskiego i Towarnickiego. Pani Ewelina Kloc odnosząc się do wygłoszonej koncepcji zwróciła uwagę, że dla mieszkańców osiedla Staroniwa najważniejsza jest sprawna i szybka przeprawa do centrum. W tym zakresie bardzo interesująca, innowacyjna i wpisująca się w nowoczesne trendy koncepcja przejścia pieszo-rowerowego na wysokości dworca Rzeszów-Staroniwa, którą przedstawił Pan Profesor, tylko częściowo rozwiązuje problem naszego osiedla. Konieczne bowiem jest zapewnienie również przeprawy dla pojazdów samochodowych. Dlatego koncepcja Pana Profesora jest dobrym rozwiązaniem, ale w połączeniu np. z równoczesną budową tunelu samochodowego pod przejazdem kolejowym na ul. Langiewicza.
Tunel jawi się tu bowiem jako bardziej społecznie akceptowalny projekt, a tym samym jego realizacja jest bardziej realna aniżeli wiaduktu, który został mocno oprotestowany przez Samorządowa Rada Osiedla Pułaskiego oraz mieszkańców osiedla Pułaskiego, którego realizacja może utknąć w sądach na długie lata. Z uwagi na wstępne kalkulacje kosztów, które pojawiają się w związku z budową obu tych tuneli wydaje się również, iż byłyby to także tańsze rozwiązania i szybsze w czasie. Biorąc pod uwagę pilną potrzebę rozwiązania obecnego chaosu komunikacyjnego, a także zabezpieczenia dojazdu do naszego osiedla służb ratunkowych w przypadku zamknięcia ramp kolejowych, takie doraźne inwestycje wydają się w obliczu zastanych okoliczności bardzo trafione. Decyzja co do ostatecznych rozwiązań w tym zakresie należy do Pana Konrad Fijołek Prezydent Rzeszowa i Radnych z Rady Miasta. Liczymy, że będą one podejmowane w trybie pilnym, z uwagi na niebezpieczeństwo całkowitego paraliżu komunikacyjnego, a co za tym idzie również i utrudnionego dotarcia na nasze osiedle pojazdów ratunkowych.



Powrót